دانستنی‌های رشته غذایی

از جمله فرآورده های خمیری حاصل از آرد گندم، انواع رشته مانند رشته پلویی و آشی است که در کشور ما به صورت سنتی، کارگاهی و صنعتی تولید می شود و از لحاظ ارزش غذایی در گروه نان و غلات قرار می گیرد.با توجه به کاربرد و مصارف گوناگون انواع رشته ها، اطمینان از کیفیت مطلوب محصول و بهداشتی بودن آن نقش مهمی در تامین سلامت افراد دارد.رشته ها از خمیر آرد گندم تهیه می شوند. در روش سنتی، با مخلوط کردن آرد و آب، خمیری تهیه می شد و این خمیر را نازک می کردند و با دستگاه های دستی کوچکی به شکل رشته رشته درمی آوردند. روی این رشته های سنتی کمی آرد می پاشیدند تا به هم نچسبند و سپس آنها را روی طناب پهن می کردند تا خشک شوند. در بیشتر مواقع، برای پیشگیری از چسبیدن خمیر به هم و خوش طعم شدن آن، از مقداری نمک هم استفاده می شد.

در روش صنعتی و مدرن مانند روش سنتی، رشته ها را با خمیر آرد گندم که از ترکیب آرد، آب و نمک تهیه شده است، درست می کنند، اما به جای دستگاه های کوچک دستی، برای رشته کردن خمیر از دستگاه های بزرگ تر و البته مجهزتری که این کار را با سرعت بالاتری انجام می دهند، استفاده می شود. سپس رشته ها را در دستگاه های مخصوص خشک کن قرار می دهند و پس از خشک شدن هم آنها را برش می زنند و بسته بندی می کنند.

معمولا برای خوش طعم شدن رشته ها و از بین بردن بوی آرد خام، از نمک نسبتا فراوانی استفاده می شود بنابراین مصرف آنها می تواند برای افرادی که به فشارخون بالا و ناراحتی های قلبی عروقی مبتلا هستند، ضرر داشته باشد. همیشه توصیه پزشکان، محدود کردن مصرف نمک برای تمام افراد است اما این بیماران باید بیشتر مراقب باشند و مصرف خوراکی های شوری مانند رشته ها را در رژیم غذایی شان محدودتر کنند.می توان رشته های بدون نمکی که سالم تر هم هستند تولید کرد ولی در حال حاضر، تولید و عرضه چنین رشته هایی را حداقل در بازار خودمان وجود ندارد.نه، هیچ نوع ماده نگهدارنده یا افزودنی خاصی به رشته های ساده آشی افزوده نمی شود.

ارسال رایگان خریدهای اینترنتی

این روش برای خریدارانی با سبد خرید ۲۵۰ هزار تومان و بالاتر امکان پذیر بوده و تنها از طریق پرداخت آنلاین از درگاه اینترنتی امن صورت می گیرد.در روش ارسال رایگان ، مرسوله ظرف ۲-۵ روز کاری در سراسر ایران به خریدار تحویل داده می شود و خریدار در زمان دریافت هیچگونه هزینه ای پرداخت نمی کند.

آَش محلی
مقایسه
آرد سوخاری
مقایسه
لخشک
مقایسه
رشته پلویی فله
مقایسه
رشته پلویی (500gr)
مقایسه
رشته آش (4kg)
مقایسه
رشته آش (2kg)
مقایسه
رشته آش (700gr )
مقایسه
رشته آش 500gr
مقایسه