رشته خوراکی چیست؟

مجموعه برزین رشته کلیه خدمات تولید و عرضه انواع رشته های خوراکی را در شهر مشهد و در سراسر ایران انجام می دهد. در این مقاله به بررسی روش تولید رشته های خوراکی مانند رشته آشی و رشته پلویی می پردازیم. مجموعه برزین رشته مفتخر است که اعلام کند بخش عظیمی از رشته های خوراکی از جمله رشته آشی و رشته پلویی در مشهد را تولید و عرضه می کند.
شما می توانید برای سفارش انواع محصولات ما به فروشگاه برزین رشته مراجعه نمایید و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید. ما سعی نموده ایم تا درگاهی فراهم کنیم که فروشندگان و افرادی که دارای فروشگاه مواد غذایی هستند بتوانند برای خرید انواع رشته آشی مرغوب با قیمت مناسب که به واسطه حذف دلالان از روند فروش رشته آشی به دست آمده است، اقدام نمایند.
با ما همراه باشید تا به بررسی روش تهیه و تولید رشته آشی و رشته پلویی بپردازیم.

انواع متفاوتی از فراورده های خمیری در نقاط مختلف دنیا با نام ها و اشکال گوناگون تولید می شوند. ماده اولیه و مهم این فراورده ها، آرد گندم است. این محصولات حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند و برخی از آنها با ترکیبات مغذی مانند فولات غنی شده اند. فراورده های خمیری معمولا تنهایی مصرف نمی شوند و ارزش تغذیه ای آنها بیشتر به موادی که همراه با آنها سرو می شوند بستگی دارد. از این فراورده های خمیری، رشته آشی و رشته پلویی و پاستا، در ایران رواج بیشتری دارند.
رشته آشی و رشته پلویی از جمله فراورده های خمیری کشور ما هستند. این محصولات به صورت سنتی و صنعتی تولید می شوند. البته امروزه در برخی از کشورهای صنعتی به ویژه ژاپن، تولید محصولاتی مشابه، مانند رشته فوری رواج دارد. این محصولات از مخلوط آرد گندم با آب و نمک به دست می آیند که پس از مرحله عمل آوری، توسط دستگاه های مخصوص برش خورده و آنگاه خشک شده و آماده مصرف می شوند.
تفاوت رشته آشی و رشته پلویی در این است که رشته پلویی نازکتر است و پس از خشک شدن، کمی تفت یا به اصطلاح بو داده می شود. ولی رشته آشی ضخیم ً تر بوده و کاملا خام تهیه و مصرف می شود. به همین دلیل رنگ رشته پلویی، تیره تر از رشته آشی است. امروزه برخی از واحدهای تولید کننده پاستا، علاوه بر تولید انواعماکارونی، رشته آشی و پلویی تولید می کنند

فرآورده ای است که از مخلوط کردن آرد گندم، آب و نمک یا بدون نمک پس از طی مراحل مختلف عمل آوری به وسیله دستگاه به صورت رشته های نازک تر از رشته آشی تولید و سپس خشک و بو داده می شود.
رشته پلویی قهوه‌ای، برشته، طلایی، زرد، مخلوط و رشته‌های آشی سوپی از جمله رشته‌های تولیدی در کارگاه‌های این روستاست.
نوع این رشته‌ها، بستگی به مدت پخت آن‌ها در کوره‌های رشته پزی دارد. عده‌ای رشته‌های تیره‌تر را می‌پسندند و عده‌ای هم رشته‌های روشن را ترجیح می‌دهند. ولی برخی از قدیمی‌ها رشته پلویی قهوه‌ای را بیشتر می‌پسندند چرا که یاد آور رشته‌های پخته شده در تنور‌های خانگی است.

فرآورده ای است که از مخلوط کردن آرد گندم (آرد ستاره درجه یک)، آب و نمک پس از طی مراحل مختلف عمل آوری به وسیله دستگاه تولید و سپس خشک می گردد. رشته آشی یکی از فرآورده های در حال تولید در شرکت برزین رشته می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت رشته آشی به فروشگاه ما مراجعه نمایید. از رشته آشی در پخت سوپ، پخت آش رشته و ... استفاده می شود.
مجموعه برزین رشته سعی کرده است تا با ارائه برترین کیفیت رشته های خوراکی، از جمله رشته آشی و رشته پلویی نام خود را بعنوان یکی از بهترین تولید کنندگان رشته آشی و رشته پلویی بر سر زبان ها بیندازد. این مجموعه تولید کننده و عرضه کننده رشته آشی می باشد. تیم ما با راه اندازی درگاه اینترنتی سعی دارد تا با فروش رشته های خوراکی با حذف واسطه ها مناسب ترین قیمت را برای فروش رشته آشی و فروش رشته پلویی در نظر بگیرد.

فروش انواع رشته در مشهد

مجموعه برزین رشته تولید کننده و عرضه کننده انواع رشته در مشهد می باشد. شما می توانید برای سفارش انواع رشته خوراکی از جمله رشته آشی مرغوب و رشته پلویی محلی از فروشگاه برزین رشته اقدام به سفارش نمایید. برزین رشته سعی دارد تا با عرضه انواع رشته خوراکی با کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب، نظر مثبت مشتریان را همراه خود داشته باشد. برای سفارش به فروشگاه ما مراجعه نمایید.

روش تولید رشته های خوراکی

مرحله آماده سازی مواد اولیه ویژگی های مواد اولیه رشته آرد گندم:

میزان پروتئین و خاکستر آرد، در کیفیت رشته آشی و پلویی اثرگذار است و علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در جذب آب و ایجاد شبکه گلوتنی دارد باعث افزایش ارزش غذایی محصول نیز می شود. از آرد ستاره درجه یک برای تولید رشته آشی استفاده می شود.

۱. آب: آب در مرطوب سازی و یکنواختی ترکیبات خمیر، حل شدن نمک و سایر ترکیبات و ایجاد شبکه گلوتنی نقش عمدهای را ایفا می کند.
۲. نمک طعام: نمک طعام علاوه بر ایجاد طعم مناسب در خمیر رشته، دارای نقش های زیر است:
- جلوگیری از رشد میکروب های مولد فساد و ترش شدن خمیر
- تقویت شبکه گلوتنی در خمیر مواد افزودنی مجاز: علاوه بر مواد اولیه اصلی میتوان از گلوتن، آرد سویا، آسکوربیک اسید و لسیتین نیز در تهیه رشته استفاده کرد.
اصول کنترل کیفیت مواد اولیه برای تولید رشته ای با کیفیت و سالم ابتدا باید مواد اولیه مصرفی که شامل آرد، آب و نمک هستند مورد ارزیابی حسی، فیزیکی، شیمیایی و میکروبی قرار گیرند


برزین رشته

اصول نگهداری مواد اولیه نگهداری آرد:

برای جلوگیری از فساد آرد و پیشگیری از آسیب های ناشی از آفات انباری باید اقدامات زیر را انجام داد :
آرد قبل از ورود به انبار، باید مورد کنترل و آزمایش قرار گیرد.
انبار مجهز به هواکش بوده و غیرقابل نفوذ به رطوبت، حشرات و جوندگان باشد. حداقل هفته ای یک بار آزمایشات لازم بر روی آردهای ذخیره شده انجام شود.
محل نگهداری آرد در فواصل زمانی معین با سموم مجاز سمپاشی و ضد عفونی شود.
هوای انبار باید به طور مرتب و منظم تهویه شده و دما و رطوبت نسبی آن کنترل شود.


نگهداری نمک

برای جلوگیری از کلوخه شدن نمک بر اثر رطوبت، باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کرد. فرایند تولید پس ازعبور مواد اولیه مرحله کنترل کیفیت و تائید شدبرای تهیه خمیر رشته، ابتدا باید مواد اولیه مانند آرد، نمک و در صورت لزوم مواد افزودنی مثل آرد سویا را به صورت خشک به خمیر گیر منتقل کرده تا به خوبی مخلوط و یکنواخت شود. در مرحله بعد، آب کمکم اضافه و مخلوط شده تا خمیر، شکل و قوام الزم را به دست آورد.


فرم دهی به خمیر

اصول فرم دهی خمیر رشته برای فرمدهی ابتدا باید خمیر را پهن کرد. در کارگاه های تولید رشته و مراکز صنعتی، عمل پهن کردن توسط غلتک انجام می شود. در این دستگاه می توان ضخامت خمیر پهن شده را تنظیم نمود پس از پهن شدن خمیر ، خمیر از دستگاه برش عبور و رشته رشته میشود

گرمخانه گذاری و خشک شدن

واحدهای تولیدی صنعتی این عمل خشک کردن در خشک کن ها یا گرمخانه ها انجام می شود. خشک کن ها، اتاق های مخصوصی دارای سیستم های کنترل دقیق دما و رطوبت هستند و در کنار سالن تولید قرار دارند. برای خشک کردن رشته ها، پایه های فلزی حامل رشته ها، به خشک کن منتقل می شوند.


برزین رشته

اصول بسته بندی و انبارداری مواد بسته بندی رشته آشی و پلویی باید تمیز، سالم، مقاوم در مقابل ضربه و غیر قابل نفوذ نسبت به رطوبت و حشرات باشد به این منظور از جعبه های مقوایی مجاز برای مواد خوراکی استفاده می شود. بسته بندی باید به گونه ای باشد که فراورده را تا هنگام مصرف از هر گونه تغییرات کمی و کیفی محافظت نماید. در دستگاه بسته بندی، سر عصایی رشته ها جدا شده، سپس رشته ها به طول حدود ۱۵ سانتیمتر برش داده می شوند و با وزن مشخص در جعبه قرار می گیرند. نشانه گذاری: از مواردی که باید در بسته بندی رعایت شود، نشانه گذاری روی بسته ها است. روی بسته ها باید نشانه گذاری به صورت مناسب انجام شود و حاوی اطلاعات زیر باشد: 


مشخصات درج شده بر روی بسته بندی

نام و نوع فراورده مانند: رشته آشی و یا رشته پلویی نام و نشانی کامل واحد تولیدی و علامت تجاری آن وزن خالص و مقدار مواد متشکله به ترتیب مقدار شماره پروانه ساخت یا کد بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاریخ تولید به روز و ماه و سال تاریخ انقضا به روز و ماه و سال سری ساخت درج عبارت در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود . درج عبارت ساخت ایران بسته های حاوی رشته آشی و پلویی باید در انبارهای خشک و خنک نگهداری شوند. اصول کنترل کیفیت محصول نهایی رشته ها پس از تولید باید مورد ارزیابی حسی، فیزیکی، شیمیایی و میکروبی قرار گیرند. ارزیابی حسی شامل بررسی وضعیت ظاهری، رنگ و طعم محصول است.

وضعیت ظاهری: رشته آشی، باید صاف، یکنواخت، بدون لک و ترک خوردگی، عاری از مواد خارجی و به طول حدود ۱۵ سانتیمتر باشد. رشته پلویی نیز باید صاف، یکنواخت، بدون مواد خارجی و به طول حدود ۱۵ سانتیمتر باشد.

رنگ: رنگ رشته آشی باید به رنگ سفید مایل به کرم و رشته پلویی باید قهوهای و بدون هرگونه رنگ سوختگی باشد.

طعم: رشتههای آشی و پلویی باید دارای طعم و بوی طبیعی مخصوص به خود بوده و عاری از هرگونه طعم و بوی نامطلوب مانند ترشیدگی و کپک زدگی باشند

آَش محلی
مقایسه
آرد سوخاری
مقایسه
لخشک
مقایسه
رشته پلویی فله
مقایسه
رشته پلویی (500gr)
مقایسه
رشته آش (4kg)
مقایسه
رشته آش (2kg)
مقایسه
رشته آش (700gr )
مقایسه
رشته آش 500gr
مقایسه